Platforma doradztwa branżowego SBE

Platforma doradztwa branżowego SBE

W czwartek, 2 kwietnia 2020 roku, odbył się pierwszy wideo czat zorganizowany w ramach „Platformy doradztwa branżowego” – nowatorskiej inicjatywy Stowarzyszenia Branży Eventowej.  Wzięli w nim udział przedstawiciele firm członkowskich, którzy podzielili się z odbiorcami swoimi przemyśleniami na temat sytuacji branży eventowej w dobie COVID-2019.

Stowarzyszenie Branży Eventowej postanowiło w regularnych wideo czatach z ekspertami oraz przedstawicielami firm członkowskich, pokazywać dobre przykłady, jak można działać i kreować aktualną rzeczywistość, bazując na dostępnych rozwiązaniach. Celem tych spotkań jest integracja środowiska branżowego oraz wzajemna wymiana doświadczeń i edukacja.

W pierwszym z tego cyklu czacie wzięli udział: Magdalena Siry (Dyrektor Sprzedaży Wersal Catering), Magdalena Kozicka (Dyrektor Zarządzająca Mea Group), Alexandra Kunowska (Dyrektor Sprzedaży i Marketingu ModraSova), Armen Avanesian (CEO Galitsyna Art Group – Teatr Piasku ) oraz Michał Czerniak (Dyrektor Zarządzający Brill AV Media). Spotkanie poprowadził konferansjer Krzysztof Łobodziński.

Uczestnicy spotkania podzielili się z odbiorcami ciekawymi spostrzeżeniami oraz prognozami na najbliższą przyszłość. Michał Czerniak z Brill AV Media zaznaczył, że w tej chwili jedyną alternatywą dla tradycyjnych spotkań są spotkania online, zaś studio i event online mogą być jedynie substytutem normalnego eventu. Zaznaczył, że spotkania online należy traktować jako rozwiązania tymczasowe. W jego opinii aktualnie największym wyzwaniem w ramach tego rozwiązania, jest sama technologia transmisji. Około 80% korporacji przeszło bowiem na pracę zdalną, tak samo mniejsze firmy i wszystkie dzieci w wieku szkolnym, jak również studenci. To obciąża łącza. Dlatego największym wyzwaniem dla firm realizujących transmisje online jest przepustowość internetu. Michał Czerniak kilkukrotnie zaznaczył także, że w jego opinii stream nie zastąpi eventów, a narzędzia do zdalnej komunikacji są tylko strategią na przetrwanie.

Magdalena Siry z Wersal Catering przyznała, że dla jej firmy, podobnie jak dla większości firm z branży spotkań, obecny czas stanowi duże wyzwanie. Jednocześnie jednak zaznaczyła, że Wersal Catering skupia obecnie całą swoją energię na utrzymaniu zespołu. Dlatego załoga Wersala w ramach home office spędza czas na porządkowaniu baz oraz zajęciu się sprawami, na które wcześniej tego czasu brakowało. Myśli też o opracowaniu narzędzi do bardziej efektywnej pracy w przyszłości. „Świat zwolnił, a my się dalej rozwijamy” – podsumowała.

Armen Avanesian z Galistyna Art. Group zauważył, że na początku marca firmy łudziły się, że przestój w naszej branży będzie tylko chwilowy, a w połowie kwietnia wrócimy do normalnego funkcjonowania. Niestety po przeanalizowaniu sytuacji okazało się, że przestój będzie trwał znacznie dłużej, a większość wydarzeń przenoszona jest nie na czerwiec, a na jesień i koniec roku 2020. W jego ocenie największym wyzwaniem dla kadr menadżerskich jest obecnie motywowanie zespołów do wydajnej pracy w ramach home office. Stąd pomysł na filmiki motywacyjne, które realizowane przez Galistynę pomagają wesprzeć zespoły i dyscyplinę pracy w tym trudnym czasie.

Aleksanda Kunowska z Modra Sova zaznaczyła, że z uwagi na specyfikę działalności jej firmy, sprzedaż całkowicie stanęła w pierwszym tygodniu zamknięcia szkół. To właśnie dlatego powstały warsztaty „Zrób to sam”, które oferują obecnie swoim klientom. Kunowska zaznaczyła, że obecna sytuacja wymusiła też rozwój na jej firmie. Wcześniej Modra Sova nie realizowała warsztatów online i zakładała, że będzie to niemożliwe. Dziś, w nowych realiach okazało się jednak, że jest to wykonalne i rozwiązania online już teraz zaczynają być wdrażane w życie.

Magda Kozicka z MEA Group zaznaczyła, ze mimo, że MEA Group nie produkuje aktualnie eventów na żywo, gdzie ma kontakt z publicznością, to mimo tego, nie czuje jakby były wakacje od pracy. Klienci cały czas planują swoje działanie, a agencja uczestniczy w procesach przetargowych i ofertowaniu. Pojawiają się zapytania na czerwiec, ale to spotykają się od razu z przygotowaniem dwóch wersji: optymistycznej oraz planu B, na wypadek gdyby kwarantanna została przedłużona. Kozicka zaznacza, że to bardzo ważne aby w obecnym czasie, zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa i komfortu oraz pełnej gotowości na zmieniające się realia i rzeczywistość. Myśleniu o przyszłości towarzyszy intensywny research także bazujący na analizie sytuacji branży eventowej za granicą.

Ciekawe były także wnioski dotyczące pozytywnych aspektów obecnej sytuacji i tzw. outcome. Michał Czerniak uważa, że aktualna sytuacja nauczy nas wszystkich dużo większej ostrożności w podejmowaniu decyzji biznesowych. Nie wszyscy ten okres przetrwają i sobie poradzą. Spora część firm nastawia się na zamknięcie operacji do końca roku.  Dlatego wielu przedsiębiorców ta sytuacja nauczy niezbędnej ostrożności w prowadzeniu biznesu.

Magda Kozicka dodała, że wg niej po zakończeniu kwarantanny, kiedy sytuacja się ustabilizuje, zapraszani goście będą chętniej przyjeżdżać na eventy, gdyż zdążą się za nimi stęsknić i zaczną je bardziej doceniać.

Aleksanda Kunowska twierdzi, że na rozwiązaniach online w dłuższej pespektywie skorzystają uczelnie i studenci, dla których wykłady online mogą się okazać rozwiązaniem na stałe.

Armen Avanesian zauważył także, że rozwiązania online połączone z offlinowymi to bardzo praktyczna hybryda. Każde z nich daje unikalne możliwości. Dla przykładu offline zapewnia wyjątkowe emocje na najwyższym poziomie, zaś online pozwala pomieścić nieograniczoną liczbę widzów. Połączenie tych dwóch światów będzie według niego, po zakończeniu pandemii, jeszcze bardziej oczywiste.

Magdalena Siry zaznaczyła na koniec, że event to wydarzenie bazujące na zmysłach, zaś online, który chwilowo zastępuje spotkania w realu nigdy nie spełni roli 100% eventu. Do online nie przeniesiemy zapachu, smaku, emocji wynikających z interakcji z drugim człowiekiem. Dlatego po zakończeniu kryzysu spojrzymy inaczej na otaczający nas świat i docenimy te małe rzeczy, które wcześniej wydawały się czymś oczywistym.

Wśród narzędzi wykorzystywanych do pracy zdalnej, goście Krzysztofa Łobodzińskiego najczęściej wymieniali telefon, messenger, jak również program do spotkań wideo Zoom.

Platforma doradztwa branżowego odbywać się będzie we wtorki i czwartki, a transmisje z rozmów dostępne będą na profilu SBE na Facebooku.