BRANZ虈A EVENTOWA – proponowane rozwia台zania

Szanowny Panie Premierze,

Szanowni Pa艅stwo,

Szanowne Panie Pos艂anki i Panowie Pos艂owie,

W nawi膮zaniu do rozm贸w prowadzonych w ramach Rady Przemys艂u Spotka艅 i Wydarze艅, w zwi膮zku z planowanym wprowadzeniem nowych instrument贸w wsparcia dla bran偶 najbardziej dotkni臋tych pandemi膮, chcieliby艣my ponownie zaapelowa膰 o realne wsparcie finansowe dla bran偶y eventowej. Przedsi臋biorcy z sektora MICE, w skutek decyzji w艂adz pa艅stwowych maj膮cych na celu przeciwdzia艂anie chorobie COVID-19, kt贸re wy艂膮czy艂y mo偶liwo艣膰 prowadzenia dzia艂alno艣ci eventowej, odnotowali znaczny spadek przychod贸w w por贸wnaniu do poprzednich lat, kt贸ry de facto uniemo偶liwia dalsz膮 egzystencj臋 naszego sektora.

Jednocze艣nie pragniemy wskaza膰, 偶e popieramy przedstawione dnia 2 listopada 2020 r. propozycje sektorowych form pomocy, kt贸re zosta艂y z艂o偶one przez przedstawicieli bran偶 najbardziej dotkni臋tych skutkami decyzji w艂adz tj. bran偶y eventowej, hotelarstwa, gastronomii, oraz bran偶y fitness. Prosimy o obj臋cie przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy prowadz膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 z zakresu organizacji lub produkcji wydarze艅聽 i spotka艅 (event贸w) wsparciem sektorowym.

Apelujemy o uruchomienie dodatkowych form pomocy dedykowanych bran偶y eventowej tj.:

  • W艂膮czenie w pomoc sektorow膮 PKD 73.11.z
  • abolicji sk艂adek ZUS oraz postojowego (w tym dot. um贸w cywilnoprawnych) w okresie od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r. dla agencji eventowych;
  • umorzenia subwencji PFR dla agencji eventowych, mog膮cych udowodni膰 spadek przychod贸w rok do roku o minimum 50%, w dowolnych dw贸ch miesi膮cach, od lipca 2020 r. do zako艅czenia stanu epidemicznego, niezale偶nie od liczby zatrudnionych pracownik贸w;
  • dodatkowego naboru na fundusze z PFR dla firm, kt贸re zanotowa艂y spadek obrot贸w minimum 55%, liczony rok do roku w ci膮gu dowolnych 3 kolejnych miesi臋cy, w okresie p贸艂 roku poprzedzaj膮cym z艂o偶enie wniosku;
  • uruchomienie Funduszu Zwrot贸w za wydarzenia/spotkania B2B 鈥 gwarantuj膮cego zwroty po up艂ywie 180 dni i stabilizuj膮cego sytuacj臋 klient贸w biznesowych przy nowych rezerwacjach (szczeg贸lnie istotne narz臋dzie w sytuacji, kiedy nie mamy dost臋pu do kredyt贸w obrotowych). Fundusz mia艂by charakter kredytu obrotowego na okres 5 lat. Powinien dotyczy膰 wydarze艅 targowych, konferencyjnych, kongres贸w.

Pragniemy podkre艣li膰, 偶e dla naszego sektora zaproponowane do tej pory rozwi膮zania, jak np. zwolnienie ze sk艂adek ZUS za listopad 2020 r., nie przystaj膮 do wyzwa艅 ekonomicznych, przed jakimi聽 – w zwi膮zku ze skutkami pandemii – obecnie stoi nasza bran偶a. Sytuacja ekonomiczna sektora organizacji lub produkcji wydarze艅 i spotka艅 (event贸w) pogarsza si臋 z dnia na dzie艅. Co wi臋cej, zgodnie z przewidywaniami, taka sytuacja potrwa co najmniej do czasu utrzymania ogranicze艅 w zakresie organizacji event贸w wprowadzonych przez w艂adze pa艅stwowe w celu przeciwdzia艂ania chorobie COVID-19.

Jedynie realna pomoc Pa艅stwa, podobnie jak w przypadku bran偶y turystycznej, mo偶e uchroni膰 przedsi臋biorc贸w dzia艂aj膮cych w bran偶y eventowej od zagro偶enia utrat膮 miejsc pracy, niewyp艂acalno艣ci膮, a w konsekwencji upad艂o艣ci.

Nie posiadaj膮c informacji o sposobie wyodr臋bnienia bran偶 najbardziej dotkni臋tych pandemi膮, kt贸rym zostanie udzielone dodatkowe wsparcie w projektowanej ustawie, chcieliby艣my przedstawi膰 propozycj臋 wyodr臋bnienia naszej bran偶y wraz z uzasadnieniem jej specyfiki oraz sytuacji w jakiej obecnie znajduje si臋 sektor eventowy.

Agencje eventowe to podmioty realizuj膮ce r贸偶ne formy spotka艅: eventy B2B, eventy B2C oraz spotkania firmowe (wewn臋trzne). Stanowi膮 one cz臋艣膰 komunikacji marek i s膮 w艂膮czane w dzia艂ania skierowane do poszczeg贸lnych grup odbiorc贸w:

 

  • eventy B2B pomagaj膮 otwiera膰 nowe biznesy, wspieraj膮 marki i pe艂ni膮 funkcj臋 sprzeda偶ow膮 w firmach;
  • eventy B2C wspieraj膮 komunikacj臋 zewn臋trzn膮 marek oraz pomagaj膮 budowa膰 wizerunek firmy w艣r贸d konsument贸w;
  • spotkania firmowe stanowi膮 cz臋艣膰 komunikacji wewn臋trznej, pe艂ni膮 funkcj臋 integracyjn膮, wspieraj膮 wewn臋trzny wizerunek firmy i wsp贸艂tworz膮 mark臋 pracodawcy.

Bran偶a eventowa dostarcza 1,5 % PKB – maj膮c bezpo艣redni wp艂yw na prawie 220 000 miejsc pracy. Te liczby wskazuj膮 na znacz膮cy wk艂ad bran偶y, nie tylko do bud偶etu Pa艅stwa, ale tak偶e w rozw贸j gospodarki Rzeczpospolitej Polskiej.

W Polsce jest organizowanych 艣rednio 7 200 imprez masowych rocznie (eventy B2C). Warto艣膰 tego sektora to oko艂o 3 mld z艂otych, z czego imprezy organizowane przez agencje eventowe (wliczaj膮c w to

kongresy, konferencje i targi) szacuje si臋 na kwot臋 ponad 2 mld z艂otych (eventy B2B). Wed艂ug GUS sektor ten obejmuje 38 300 firm.

Ponad 95% podmiot贸w dzia艂aj膮cych w bran偶y eventowej stanowi膮 przedstawiciele sektora M艢P z polskim kapita艂em, zasobami i know-how. To jedyna cz臋艣膰 sektora us艂ug marketingowych, w kt贸rej polskim podmiotom uda艂o si臋 pracowa膰 dla najbardziej wymagaj膮cych klient贸w (w tym globalnych), na najwy偶szym 艣wiatowym poziomie i zachowa膰 tak du偶y udzia艂 w rynku. To zas艂uga konsekwentnej strategii marek agencji eventowych i kompetencji d艂ugo budowanych zespo艂贸w.

Bran偶a eventowa to system naczy艅 po艂膮czonych, wsp贸艂tworzony z innymi sektorami przemys艂u spotka艅. W sytuacji wstrzymania organizacji wydarze艅 B2B, straty finansowe ponosz膮 nie tylko agencje, ale tak偶e hotele, technicy, arty艣ci, firmy transportowe oraz cateringowe, dostawcy techniki, fotografowie, rzemie艣lnicy i wielu, wielu innych.

W obecnej sytuacji, wp艂yw pandemii na bran偶臋 eventow膮 objawia si臋 anulacj膮 ok. 90% planowanych na ten rok wydarze艅. Blokada bran偶y trwa od marca br., za艣 ostatnio wprowadzone ograniczenia (zakaz organizacji wydarze艅) oznaczaj膮 faktyczne zamkni臋cie mo偶liwo艣ci prowadzenia przez agencje eventowe dzia艂alno艣ci.

W wyniku tych okoliczno艣ci, 艣redni prognozowany spadek przychod贸w organizator贸w wydarze艅 w roku 2020 b臋dzie oscylowa艂 w granicach 60%-90%. Co istotne, ponad 50% przedsi臋biorstw z bran偶y eventowej dokona艂o ju偶 zwolnie艅 w swoich organizacjach, za艣 90% obni偶y艂o pensje. Wg ostatnich bada艅 THINK MICE, ju偶 ponad 1 200 firm z tej bran偶y zawiesi艂o dzia艂alno艣膰 lub zosta艂o zamkni臋tych. Najbardziej renomowane agencje, kt贸re zapewniaj膮 鈥瀙olski charakter鈥 rynku eventowego, wci膮偶 jednak pr贸buj膮 przetrwa膰.

 

 

Agencje wykonuj膮 du偶y wysi艂ek, by wprowadzi膰 na rynek nowoczesne formy event贸w online. To dow贸d na to, 偶e maj膮 plan na przetrwanie w d艂ugim okresie, nawet w trudnych lub bardzo zmiennych warunkach. Cz臋艣膰 z nich ma ju偶 pe艂ne kompetencje do realizacji tego rodzaju wydarze艅. Pobudzanie popytu na us艂ugi wydarze艅 wirtualnych ju偶 si臋 rozpocz臋艂o, lecz potrzeba min. 6-8 miesi臋cy, by do tego rodzaju projekt贸w przekona膰 odpowiednio du偶膮 liczb臋 klient贸w, a potem zakontraktowa膰 realizacj臋 i wykona膰 zlecenie. Pomoc, o jak膮 apelujemy, pozwoli nam utrzyma膰 dzia艂alno艣膰 do tego momentu.

Pragn膮c wskaza膰 mo偶liwo艣膰 wyodr臋bnienia bran偶y eventowej (kt贸ra ponosi skutki decyzji w艂adz pa艅stwowych podejmowanych w celu przeciwdzia艂ania chorobie COVID-19) od sektora reklamowego, w pierwszej kolejno艣ci wskazujemy, i偶 dla przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy prowadz膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 z zakresu organizacji lub produkcji wydarze艅聽 i spotka艅 (event贸w) nie zosta艂 wyodr臋bniony dedykowany kod PKD. Z uwagi na powy偶sze, przedsi臋biorcy z bran偶y eventowej dla okre艣lenia rodzaju prowadzonej dzia艂alno艣ci korzystaj膮 z wielu kod贸w PKD, w ramach kt贸rych wykonuj膮 t臋 sam膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 鈥 dzia艂alno艣膰 z zakresu organizacji lub produkcji wydarze艅 i spotka艅 (event贸w). Najcz臋艣ciej s膮 to kody: 73.11, 82.30, 82.30.Z. Co wi臋cej, wielu przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy 艣wiadcz膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 z zakresu organizacji lub produkcji wydarze艅 i spotka艅 (event贸w), nie wskazuje jako g艂贸wnego kodu PKD kodu zwi膮zanego po艣rednio z organizacj膮 wydarze艅 – 73.11, 82.30, czy te偶 82.30.Z.

W ramach kod贸w PKD, z kt贸rych korzystaj膮 przedsi臋biorcy zajmuj膮cy si臋 organizacj膮 lub produkcj膮 wydarze艅聽 i spotka艅 (event贸w), wykonywana jest cz臋sto (r贸wnie偶 przez innych przedsi臋biorc贸w) inna dzia艂alno艣膰 鈥 nie zwi膮zana strice z sektorem, kt贸ry ucierpia艂 wskutek pandemii np. dzia艂alno艣膰 reklamowa (w kt贸rej spadki przychod贸w na koniec 2020 r. prognozowane s膮 na poziomie 15-20%). Istnieje zatem du偶e rozwarstwienie w艣r贸d podmiot贸w nale偶膮cych do tej samej grupy PKD.

Ten fakt mo偶e stanowi膰 przyczyn臋 nieporozumienia, w wyniku kt贸rego jedna z bran偶 najmocniej dotkni臋tych gospodarczo przez pandemi臋 鈥 bran偶a eventowa, nie mo偶e skorzysta膰 z wi臋kszo艣ci sektorowych form pomocy.

Z uwagi na powy偶sze, uj臋cie dzia艂alno艣ci eventowej w projektowanej ustawie jedynie w oparciu o kod PKD, bez odniesienia si臋 do prowadzonej przez nas dzia艂alno艣ci, nie jest mo偶liwe. Apelujemy zatem o udzielenie pomocy dla naszej bran偶y poprzez opisanie jej w odniesieniu do wykonywanej dzia艂alno艣ci np. w nast臋puj膮cy spos贸b:

1)聽 Przedsi臋biorcy w rozumieniu przepis贸w ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy na dzie艅 30 wrze艣nia 2020 r. prowadzili dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 z zakresu organizacji lub produkcji wydarze艅 i spotka艅 (event贸w), uj臋t膮 w Polskiej Klasyfikacji Dzia艂alno艣ci w klasie: 73.11, 82.30, 82.30.Z lub w podklasie 93.29 B i kt贸rych przych贸d uzyskany z tej dzia艂alno艣ci gospodarczej w pa藕dzierniku albo listopadzie 2020 r. by艂 ni偶szy o co najmniej 50% w stosunku do przychodu uzyskanego z tej samej dzia艂alno艣ci w pa藕dzierniku lub listopadzie 2019 r.

 

lub

 

2)聽聽 Przedsi臋biorcy, kt贸rzy na dzie艅 30 wrze艣nia 2020 r. prowadzili dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 uj臋t膮 w Polskiej Klasyfikacji Dzia艂alno艣ci w klasie: 73.11, 82.30, 82.30.Z lub w podklasie 93.29 B i kt贸rych przych贸d uzyskany z dzia艂alno艣ci gospodarczej zwi膮zanej z organizacj膮 lub produkcj膮 wydarze艅聽 i spotka艅 (event贸w), w pa藕dzierniku albo listopadzie 2020 r. by艂 ni偶szy o co najmniej 50% w stosunku do przychodu uzyskanego z tej samej dzia艂alno艣ci w pa藕dzierniku lub listopadzie 2019 r.

 

lub

 

3)聽 Przedsi臋biorcy w rozumieniu przepis贸w ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy na dzie艅 30 wrze艣nia 2020 r. prowadzili dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 z zakresu organizacji lub produkcji wydarze艅 i spotka艅 (event贸w) i kt贸rych przych贸d uzyskany z tej dzia艂alno艣ci gospodarczej w pa藕dzierniku albo listopadzie 2020 r. by艂 ni偶szy o co najmniej 50% w stosunku do przychodu uzyskanego z tej samej dzia艂alno艣ci w pa藕dzierniku lub listopadzie 2019 r.

 

Wskazane powy偶ej propozycje maj膮 na celu ograniczenie pomocy ze strony Pa艅stwa do bran偶y eventowej, kt贸ra zosta艂a najbardziej dotkni臋ta skutkami decyzji w艂adz maj膮cymi na celu przeciwdzia艂anie chorobie COVID 鈥 19.

***

Liczymy, 偶e nasza pro艣ba spotka si臋 ze zrozumieniem i pozytywn膮 ocen膮, kt贸rej skutkiem b臋dzie przyznanie bran偶y eventowej realnej pomocy ze strony Pa艅stwa.

Gdyby konieczne by艂o jakiekolwiek wyja艣nienie zar贸wno specyfiki bran偶y eventowej, sytuacji w jakiej znalaz艂 si臋 nasz sektor, jak r贸wnie偶 postulat贸w w zakresie udzielanego wsparcia, jeste艣my do dyspozycji.

Do apelu do艂膮czyli艣my r贸wnie偶 poni偶szy mechanizm kontrolny, gdyby nie mogli Pa艅stwo nas uwzgl臋dni膰 w PKD.

Ka偶da firma ma obowi膮zek od 07.2018 roku posiada膰 mo偶liwo艣膰 wygenerowania pliku JPK_FA (faktur sprzeda偶y szczeg贸艂owo). Ten plik jest tworzony na podstawie wystawionych faktur i jest dok艂adnym odwzorowaniem faktury i uj臋tych w niej pozycji.Weryfikacja dokonywana by艂aby聽 na podstawie, z艂o偶onych dokument贸w i zestawie艅聽 przez podatnika. Potwierdzona przez Urz膮d Skarbowy otrzymywanymi zestawieniami JPK_VAT (rejestry sprzeda偶y i zakup贸w) i innych np. struktur JPK jak _FA(faktury sprzeda偶y) , PKPiR (podatkowa ksi臋ga przychod贸w i rozchod贸w) o kt贸re mo偶e wyst膮pi膰 Urz膮d do podatnika鈥

Wydaje si膮 to prost膮 i skuteczn膮 metod膮 na kontrol臋.

W za艂膮czeniu propozycja zestawienie jakie powinien sporz膮dzi膰 i z艂o偶y膰 ubiegaj膮cy si臋 o subwencje podatnik 鈥 to zestawienie obejmowa膰 b臋dzie tylko te faktury kt贸re mieszcz膮 si臋 w definicji 鈥瀍vent鈥.

Z g贸ry dzi臋kujemy r贸wnie偶 o zaproponowanie terminu spotkania roboczego tak aby w艂a艣nie skupi膰 si臋 ju偶 na szczeg贸艂ach zaproponowanych rozwi膮za艅.

 

Dokument jest stanowiskiem:

  • Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR
  • Klubu Agencji Eventowych SAR
  • Stowarzyszenia Bran偶y Eventowej SBE
Recent Posts