Apel branży eventowej do mediów ogólnopolskich

Apel branży eventowej do mediów ogólnopolskich

Szanowni Państwo,

Zwracamy się do ogólnopolskich mediów oraz dziennikarzy o zwrócenie uwagi na dramatyczną sytuację polskiej branży przemysłu spotkań.

Od marca 2020 roku prawie 300 000 osób z branży eventowej zostało pozbawionych regularnej pracy. Wciąż nie znamy harmonogramu odmrożenia gospodarki, co niesie za sobą daleko sięgające   konsekwencje dla branży eventowej, zarówno bezpośrednie finansowe, jak i społeczne.

Zarówno PFR2.0, jak i Tarcza Branżowa mają dla branż z szeroko rozumianego przemysłu spotkań i wydarzeń niską skuteczność, głównie z powodu limitów oraz źle skonstruowanej pomocy opartej wyłącznie o katalog PKD (wciąż niepełny, bo nie uwzględnia np. kodów lokalizacji ani spedycji targowej), a nie spadków obrotów w stosunku do 2019 roku.  Poza tym pomoc publiczna w obu tarczach 2,0 i 6.0 nie dotyczy w ogóle jednoosobowych działalności gospodarczych, a takich firm w branży eventowej jest przeważająca ilość.

To pozbawia możliwości uzyskania jakiejkolwiek pomocy i wyklucza wiele firm z najwyższymi spadkami i najdłużej dotkniętych ograniczeniami – agencje eventowe, organizatorów wydarzeń, firmy  targowe, firmy spedycji targowej.
Właśnie zakończył się nabór tarczy 2.0 PFR i tarczy branżowej 6.0. Z 13 mld złotych w puli dostępnych subwencji w ramach PFR 2.0 wypłacono tylko niecałe 50 proc. środków PFR przeznaczonych dla branż najbardziej dotkniętych, czyli także przemysłu spotkań i wydarzeń.
Te liczby pokazują więc ewidentnie, że program nie dotarł do ogromnej części poszkodowanych firm i JDG.  Główną przyczyną odrzucenia lub niemożności złożenia wniosków w ramach PFR2.0, zgłaszaną przez podmioty jest brak właściwego PKD lub formy działalności (w tym zatrudnianie personelu na umowy cywilnoprawne albo jednoosobowa działalność gospodarcza) oraz niemożność zmieszczenia się we wprowadzonych do tarczy 2.0 limitach pomocy z obu tarcz.

Z kolei z tarczy branżowej 6.0 – zwolnienia z ZUS czy dofinansowania do wynagrodzeń – nie może skorzystać wiele firm z nieodpowiednim dominującym PKD lub tych większych, które przekroczyły wysokość niskiego progu dopuszczalnej kwoty pomocy publicznej.

Wielu pracowników branży eventowej już „przebranżowiło się”, chcąc utrzymać siebie i rodziny, co sprawia, że w momencie powrotu do pracy, eksperci z dziedziny organizacji wydarzeń (technika sceniczna, catering, spedycja targowa czy lokalizacje eventowe) nie wrócą do branży.

Firmy próbują podejmować się organizacji wydarzeń on line lecz to tylko w drobnej części pokrywa ich zobowiązania. Z kolei zamówienia produktów przez klienta indywidualnego (catering) dają pozorne zajęcie pracownikom, których firmy chcą utrzymać.

Branży potrzebne są podane wcześniej (bo eventy czy targi przygotowuje się nawet kilka miesięcy) ramy czasowe otwarcia targów, eventów uzależnione rzecz jasna od jasnych kryteriów związanych z aktualną sytuacją epidemiologiczną. Gospodarki całego świata, w tym Europy Zachodniej podają konkretne terminy odmrażania podparte cyframi. Tego samego chcemy w Polsce.

Branża jest gotowa na rzetelną współpracę z rządem przy odmrażaniu. Stowarzyszenie Branży Eventowej przygotowało już w ubiegłym roku specjalne wytyczne zarówno dla organizatorów eventów i targów jak i lokalizacji eventowych. Wypracowaliśmy je we współpracy z międzynarodowymi organizacjami oraz samorządami niektórych miast takich jak Warszawa czy Łódź.

Uważamy, iż zagrożenie epidemiologiczne przy organizacji eventów, targów i innych wydarzeń (konferencje, kongresy) jest znacznie mniejsze niż np. w otwartych galeriach handlowych, gdzie monitorowanie przestrzegania zasad jest czasem problematyczne. Na wydarzeniach profesjonalnych taka możliwość monitorowania ilości ludzi i przestrzeganie zasad sanitarnych jest normą, której przestrzegać zobowiążą się wszyscy uczestnicy, którzy nie są anonimowi czy przypadkowi.

Liczymy na Państwa pomoc w nagłośnieniu problemu – być może wymowne staną się obrazy:

– pustych hal targowych, przestrzeni konferencyjnych czy sal koncertowych

– wypełnionych po brzegi magazynów ze sprzętem technicznym czy meblami eventowymi, których niestety nie używamy, chociaż, ale za powierzchnię magazynową musimy płacić.

 

Jako Stowarzyszenie Branży Eventowej, które reprezentuje przedstawicieli agencji eventowych, lokalizacji i dostawców chętnie udostępnimy kontakty do osób, które mogą opowiedzieć o swojej sytuacji, pokazać puste obiekty czy przekazać konkretne dane liczbowe strat lub zmian, które nastąpiły w przeciągu ostatniego roku.

Liczymy na współpracę z Państwa strony, a sami deklarujemy pomoc w udostępnienie ważnych dla Państwa, naszego społeczeństwa, ale również dla naszej branży faktów.

Z wyrazami szacunku

Prezes i Członkowie Zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej

 

Członkowie grupy do spraw współpracy z administracją publiczną przy Stowarzyszeniu Branży Eventowej