Monika Constant- Dyrektor Generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP)
Temat prezentacji:
Jak zdobyć Paryż nie wyjeżdżając z Warszawy – współpraca z firmami francuskimi i rozwój na rynkach francuskojęzycznych.
BIO
Monika Constant – Dyrektor Generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP).
Z biznesem francuskim związana od blisko 20 lat. Pracowała zarówno w Polsce jak i we
Francji przy wielu projektach z zakresu współpracy międzynarodowej. Absolwentka UW
oraz polsko-francuskich Studiów Master HEC/SGH. Monika Constant pracuje w CCIFP od
2000 roku, a od 2009 roku jest jej Dyrektorem Generalnym. Pod jej kierownictwem CCIFP
rozwinęła się w jedną z największych i najbardziej dynamicznych zagranicznych izb
gospodarczych w Polsce, która obecnie zrzesza blisko 460 firm z kapitałem francuskim oraz
polskim. Wraz ze swoim zespołem tworzyła wiele wydarzeń związanych z promocją
francuskiego biznesu w Polsce, m.in. reprezentacja firm francuskich na Forum
Ekonomicznym w Krynicy (2010 – 2012, 2018), polsko-Francuskie Forum Gospodarcze z
udziałem Prezydentów Francji i Polski (listopad 2012), Spotkania Warszawskie (2013 – 2015,
2018). W ramach międzynarodowej struktury zrzeszającej 115 francuskich izb handlowych
za granicą (CCI France – International) jest jej koordynatorem na Europę Środkowo-
Wschodnią. Jest również częstym komentatorem polsko-francuskich stosunków
gospodarczych w radiu i telewizji. W 2017 została odznaczona przez Ambasadora Francji w
Polsce Narodowym Orderem Zasługi w randze kawalera za wybitne zasługi na rzecz
umacniania polsko-francuskiego partnerstwa.
WYWIAD
Justyna Szmidt: Podczas Meetings Week Poland będzie Pani opowiadać o tym, jak zdobyć Paryż nie wyjeżdżając z Warszawy, czyli o współpracy z firmami francuskimi i rozwoju na rynkach francuskojęzycznych. Jakie jest głównie zagadnienie, na którym zamierza się Pani skupić podczas swoje prezentacji? Jakim zakresem wiedzy chciałby się Pani podzielić się ze
słuchaczami?
Monika Constant: Chciałabym przede wszystkim pokazać ogrom możliwości jaki dają firmy francuskie zarówno w naszym kraju, jak i na innych rynkach. Omówię panoramę inwestorów francuskich w Polsce, którzy obecni są prawie we wszystkich branżach, zajmując często dominującą pozycję i scharakteryzuję możliwości współpracy za granicą. Warto bowiem pamiętać, że udana kooperacja w Polsce, może przełożyć się na dalszą współpracę z oddziałami firmy w innych krajach. Znamy wiele takich przypadków.
J.S: Do kogo głównie jest skierowana Pani prezentacja i kto powinien być najbardziej
zainteresowany uczestnictwem w Pani wykładzie?
M.C: Mam nadzieję, że będzie ona interesująca zarówno dla firm, które skupiają się na działalności w Polsce, chcących dotrzeć do firm z francuskim kapitałem, jak i dla tych przedsiębiorców, dla których polski rynek to za mało i planują oni ekspansję zagraniczną. Pamiętajmy bowiem, że rynki frankofońskie, to nie tylko Francja, ale również Belgia, Szwajcaria, spora część Afryki. Ponadto największe francuskie korporacje są obecne praktycznie na wszystkich kontynentach. Skala możliwości jest zatem bardzo duża.
J.S: Jakie rodzaje wydarzeń organizuje CCIFP? Jaki jest ich cel i do kogo są kierowane?
M.C: Francusko-Polska Izba Gospodarcza zrzesza w tym momencie ponad 450 firm, zarówno
francuskich, jak i polskich. Jesteśmy bowiem Izbą otwarta na wszystkich przedsiębiorców,
niezależnie od pochodzenia kapitału, którzy chcą nawiązywać nowe relacje i szukają
kontaktów z francuskim biznesem. W ciągu roku organizujemy blisko 100 spotkań w różnych
formułach. Najbardziej popularne są spotkania networkingowe gromadzące od 100 do
nawet 1500 osób – jak tradycyjny już Bal francuski z okazji 14 lipca. Mamy też spotkania w
mniejszym gronie, bardziej kameralne, sprzyjające bliższemu poznaniu i zacieśnianiu relacji.
Ponadto proponujemy też wiele spotkań szkoleniowych w różnych formułach,
prowadzonych przez ekspertów i praktyków z naszych firm. Kilka razy w roku organizujemy
również duże, prestiżowe wydarzenia takie jak Gala, czy Spotkania Warszawskie, gromadzące zarówno biznes jak i polityków oraz media.
J.S: Jakie były największe wydarzenia promujące Polskę we Francji i Francję w Polsce, które
Państwo zorganizowali?
M.C: W Polsce udało nam się zorganizować w 2012 roku Forum Ekonomiczne, z udziałem
ówczesnych Prezydentów obu krajów, a także kilkoma sesjami tematycznymi i debatami, w
których uczestniczyli prezesi globalnych, francuskich firm i największe polskie
przedsiębiorstwa. Ponadto, od kilku lat organizujemy Spotkania Warszawskie na Zamku
Królewskim, które są okazją do dialogu między polskimi i francuskimi przedstawicielami
biznesu, polityki, świata nauki i mediów. W trakcie ostatniej edycji rozmawialiśmy o
rewolucji cyfrowej, a wśród prelegentów mieliśmy m.in. Premiera Morawieckiego, Ministra
Cyfryzacji, czy słynnego francuskiego filozofa Luca Ferry’ego. Jesteśmy również obecni z
reprezentacją firm francuskich na dorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy, gdzie
organizujemy panele dyskusyjne i Café France – przestrzeń wystawową i miejsce spotkań dla
uczestników wydarzenia. We Francji nasza działalność skupia się przede wszystkim na
konkretnej pomocy dostarczanej firmom. Organizujemy dla polskich przedsiębiorców misje
handlowe, indywidualne spotkania z francuskimi partnerami w zależności od potrzeb,
opracowujemy analizy sektorowe i badania rynku. Współpracujemy również z Ambasadą
Polski w Paryżu, z którą w 2017 roku organizowaliśmy konferencję dla ponad 300 osób na
temat współpracy polsko-francuskiej w dziedzinie innowacji i perspektyw dla startupów.
J.S: Czy jest jakaś różnica w eventach organizowanych w Polsce i we Francji? Jeśli tak, to czym się przejawia?
M.C: Rynek francuski jest z pewnością rynkiem wymagającym i bardzo dojrzałym z dużą
konkurencją, jednak nadal atrakcyjnym dla zagranicznych firm. Są tutaj duże możliwości,
chociaż jak mówi część przedsiębiorców, jego dynamika, szczególnie jeśli chodzi o
mobilizację uczestników spada. W Polsce łatwiej jest zapełnić salę jakiegoś eventu niż we
Francji. Po części wynika to z dużej liczby organizowanych konferencji, targów etc., ale także
pewnego nasycenia rynku. W Polsce atrakcyjne wydarzenia są nadal w cenie i ludzie chętniej
na nie przychodzą, gdyż wiedzą, że mogą zrobić dzięki nim jakiś ciekawy biznes.
J.S: Jak duży jest rynek firm francuskich w Polsce i jakie są ich oczekiwania wobec wsparcia ze
strony CCIFP w zakresie organizowanych wydarzeń?
M.C: Francja to trzeci największy inwestor zagraniczny w Polsce, z kapitałem przekraczającym 90 mld złotych. Firm francuskich jest w Polsce ponad 1000. Stworzyły one blisko ćwierć miliona miejsc pracy, więc jak widać potencjał jest ogromny. Są to często liderzy w swoich branżach, a co warte podkreślenia, francuski kapitał inwestował w Polsce bardzo równomiernie, zatem firmy o francuskim rodowodzie możemy spotkać praktycznie w każdym sektorze: od spożywczego, przez przemysł ciężki, budownictwo, usługi dla biznesu, bankowość i finanse po przemysł kosmiczny i transport. Firmy poprzez wydarzenia chcą głównie dotrzeć do nowych klientów, albo utrzymać obecnych. Często angażują się również w nasze wydarzenia w charakterze partnera, dzięki czemu mogą w łatwy sposób wzmocnić swój wizerunek i wykorzystać okazję do zaproszenie swoich klientów i partnerów biznesowych.
J.S:W tym roku CCIFP obchodzi 25-lecie istnienia. Jak przez te lata rozwijała się współpraca
polsko-francuska w ramach wydarzeń organizowanych?
M.C: Na samym początku Izba była głównie miejscem spotkań, bardziej nieformalnych, przy
lampce wina, które pozwalały na wymianę doświadczeń i nawiązanie znajomości w gronie
Francuzów obecnych w naszym kraju. Z roku na rok zmieniała się formuła i liczba
uczestników, a nasze wydarzenia nabierały coraz to bardziej profesjonalnego charakteru.
Teraz organizujemy eventy na kilka, a nawet kilkanaście tysięcy osób, w różnych formułach.
Są wśród nich i wydarzenia stricte networkingowe, skierowane na relacje, ale także
konferencje merytoryczne z udziałem ekspertów, czy wspólne angażowanie firm do udziału
w wydarzeniach zewnętrznych, jak chociażby w Forum w Krynicy.