Dzień Stowarzyszenia Branży Eventowej podczas Meetings Week Poland 2019 już za nami

Dzień Stowarzyszenia Branży Eventowej podczas Meetings Week Poland 2019 już za nami

Cykl wydarzeń polskiego przemysłu spotkań Meetings Week Poland 2019 zakończył się. 21 marca Stowarzyszenie Branży Eventowej (SBE) przygotowało konferencję pt. „Europejska wymiana doświadczeń w branży eventowej”, której merytoryka wykroczyła daleko poza granice Polski, a dyskusja była prawdziwie międzynarodowa. Dzięki prelegentom z zagranicy i Polski słuchacze dowiedzieli się jak z sukcesem działać na rynkach ościennych. Otrzymali też zestaw wskazówek jak promować firmy i budować silną pozycję wśród kontrahentów.

 

Zagraniczni prelegenci, przedstawiciele stowarzyszeń eventowych, opowiedzieli o branży w swoich krajach. Atmosfera spotkania oraz otwartość gości pozwoliły odczuć, że dzięki SBE jest szansa na realne zacieśnianie współpracy międzynarodowej. Marta Chmielewska, prezes SBE, podpisała porozumienia o współpracy z Baltic Event Industry Club (BEIC), Rosyjskim Stowarzyszeniem Branży Eventowej (HAOM) oraz BEA World.

 

Międzynarodowa mozaika eventowa

Prelegenci opowiadali o prowadzeniu biznesu za granicą. Żaneta Berus, członek zarządu SBE, przedstawiła szereg praktycznych wskazówek dotyczących rozmów biznesowych z klientami z innych kręgów kulturowych, które pozwolą zwiększyć szanse na pozyskanie kontraktów. Poza wiedzą na temat właściwego odczytywania sygnałów pięcioma zmysłami, znaków werbalnych i niewerbalnych, prelegentka podkreśliła, że kluczowe jest otwarcie się na inne kultury oraz świadomość różnic.

 

Maria Kirilova z Estonii, reprezentująca Baltic Event Industry Club, organizację branżową zrzeszającą firmy z krajów nadbałtyckich, omówiła wyniki analiz przeprowadzonych w poszczególnych krajach pod względem stawek kluczowych pracowników agencji, kosztów organizacji wydarzeń, a także średniej liczby pracowników czy przychodu firmy.

 

Z kolei Julia Zholya ze stowarzyszenia HAOM opowiedziała o zapotrzebowaniu rosyjskich klientów korporacyjnych na eventy. Pochwaliła się także stworzonym dla firm narzędziem, czyli platformą online HAOM-App oraz offline usprawniającą działanie na rynku, pozyskiwanie nowych klientów i wzajemne doradztwo. Zaprezentowała również plany na rok 2019, wśród których ważnym jest uczynienie rynku transparentnym.

 

Natomiast Jan Kalbfleisch, reprezentujący branżową organizację w Niemczech (FAMAB), przybliżył specyfikę rynku niemieckiego, na którym prawie 50% budżetów na zintegrowaną komunikację przeznaczane jest na targi branżowe. Opowiedział on o najczęściej stosowanych kryteriach wyboru agencji eventowej. Jak się okazuje, w Niemczech najważniejsza jest rzetelność firmy, potem techniczne i doradcze umiejętności, a dopiero na trzecim miejscu kreatywność.

 

Sporą porcję inspiracji przedstawił słuchaczom Janne Bjorg ze Szwecji, który rodzimy rynek eventowy określił jako dojrzały, gdzie konkurencja odbywa się bardziej na poziomie dostarczania doświadczenia z marką (brand experience) niż typowego eventu, a firmy stają się doradcami klientów w wyborze najlepszych rozwiązań komunikacyjnych. Z kolei Monika Constant z Polsko-Francuskiej Izby Handlowej zachęcała do współpracy w Polsce z firmami z kapitałem francuskim, których działa tu ponad 1100.

 

Wyjść poza granice

O możliwościach promowania się na rynkach międzynarodowych poprzez branżowe konkursy opowiedzieli Magdalena Kozicka i Jędrek Nykowski. Zachęcali do aktywnego uczestnictwa, ponieważ nawet niewielkie realizacje często okazują się sukcesami. Potwierdziła to także Ilaria Granato, development manager konkursu Bea World, która podkreśliła, że liczy się przede wszystkim kreatywność, a nie wielkość budżetu. Dodała, że ten konkurs to w dużej mierze platforma networkingowa dla przedstawicieli firm.

 

O innych sposobach wychodzenia na zagraniczne rynki i nawiązywaniu kontaktów opowiedział Michał Kalarus, redaktor naczelny Think Mice. Omówił zasady programu hosted buyers, przedstawił obowiązki związane z uczestnictwem w nim, koszty oraz wachlarz możliwości, które z tego wynikają.

 

Nowe oblicze SBE

Pomysł tematyki oraz zaproszenie prelegentów, którzy zaprezentowali unikatowe informacje podczas „Europejskiej wymiany doświadczeń w branży eventowej” podkreśla aktywną rolę SBE w integracji polskiej branży z europejską. Ostatnie lata działań SBE owocują coraz lepszym postrzeganiem rodzimych firm za granicą oraz wzrostem zainteresowania polskim rynkiem. – Prowadzimy konkretne działania, które pozwalają zdobywać międzynarodowe doświadczenie. Są to np. staże zagraniczne dla studentów naszego Studium Event Managementu czy merytoryczne uczestnictwo członków SBE w branżowych konferencjach za granicą – powiedziała Dagmara Chmielewska, dyrektor zarządzająca.

 

SBE rozwija się i zmienia, czego potwierdzeniem było zaprezentowanie nowego logotypu. Jak powiedziała Renata Razmuk, wiceprezes SBE, tak jak branża eventowa się zmienia, tak i organizacja ewoluuje. – Niezmienne pozostają jednak jej filary, którymi są nasi członkowie, tj. lokacje, agencje i podwykonawcy. Nasze logo nadal je odzwierciedla, ale tak jak organizacja i jej członkowie staje się nowocześniejsze – dodała.        

 

Networking i motywacja

Dzień SBE był wypełniony rozmowami, debatami i wymianą doświadczeń. O sukcesach firmy opowiedział Łukasz Kubiak, założyciel Grupy TSE, który zaznaczył, że podstawą są osobiste i branżowe kontakty zagranicą, a klienta zdobywa się zaangażowaniem i szczerością w rozmowach.

 

Z kolei podczas debaty „Jak przyciągnąć zagranicznego klienta do Polski?”, w której wzięli udział: Izabela Stelmańska – zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego; Marcin Stolarz, CEO Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach;  Anna Nowakowska, CEO, strefamice.pl; Władysław Grochowski, CEO, Arche Group oraz Rafał Patla, General Manager z Adventure Warsaw dyskutowali o potencjale eventowym Warszawy i Mazowsza, infrastrukturze hotelowej czy atutach naszego rynku. Natomiast Aleksander Szojda-Pallado, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Tłumaczy Konferencyjnych podkreślił znaczenie dobrego tłumaczenia międzynarodowych wydarzeń.

 

Jak się okazuje granice są jedynie w naszych głowach, o czym przekonywał Tomasz Cichocki, podróżnik i żeglarz. Całodniowa konferencja SBE została zwieńczona akcentem muzycznym i premierą teledysku „Tell me Why?” charytatywnego projektu „Sounds Like Women”, w którym Polskę reprezentowała Ewelina Flinta. O projekcie wraz z artystką opowiedzieli Luiza Staniec i Wojciech Olszanka.

 

Meetings Week Poland 2019 odbył się w dniach 20-22 marca br. w Centrum Konferencyjnym MsMermaid w Warszawie. Kolejna edycja już w 2020 roku.