Relacja z konferencji SBE „Event jako narzędzie biznesowe w promocji miejsc i regionów”

Relacja z konferencji SBE „Event jako narzędzie biznesowe w promocji miejsc i regionów”

W ramach tegorocznego Meetings Week Poland 2014, Stowarzyszenie Branży Eventowej zorganizowało 18 marca br. na Stadionie Narodowym konferencję, której tematem przewodnim był event marketing oraz jego znaczenie w promocji miejsc i regionów.

Zaproszeni prelegenci – przedstawiciele urzędów miast oraz organizatorzy wydarzeń – zaprezentowali najciekawsze realizacje z całej Polski, które przyczyniły się do wzmocnienia wizerunku miast i regionów. Ważnym punktem konferencji był panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli administracji publicznej, organizatora jednego z popularnych festiwali muzycznych, dziennikarzy magazynu „Brief” oraz reprezentantki SBE. Po konferencji odbył się uroczysty „Wieczór Stowarzyszeń” dedykowany wszystkim organizatorom Meetings Week Poland.

Wierzę głęboko, że profesjonalne zarządzanie miastami, regionami i całymi państwami oraz właściwe wykorzystanie narzędzi marketingowych to jedyny skuteczny sposób na „wypromowanie” swojego miejsca. W skład promocji wchodzą także cztery narzędzia: PR, promocja sprzedaży, reklama i sprzedaż osobista. Wszystkie znane mi badania wskazują, że spośród tych narzędzi to sprzedaż osobista (nie reklama) najskuteczniej przekonuje do decyzji zakupowych. W przypadku marketingu miejsc event jest właśnie formą sprzedaży osobistej. Uczestniczą w nim zarówno mieszkańcy, jak i przyjezdni, którzy są potencjalnie powracającymi w to miejsce turystami… a może nawet inwestorami – podsumował konferencję na swoim profilu jeden z prelegentów i uczestników panelu, Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny „Brief” i „Brief for Poland”.

Słowa te doskonale oddają cel, jaki przyświecał konferencji. A było nim podkreślenie znaczenia eventu jako podstawowego narzędzia biznesowego, które umiejętnie wykorzystane,, a w szczególności dostosowane do grupy docelowej i okoliczności, przynosi długofalowe korzyści. A obejmują one nie tylko przyciągnięcie turystów, ale przede wszystkim umocnienie marki miejsca, rozwój eksportu, podkreślenie potencjału dla inwestycji.

Ważną kwestią pozostaje świadomość tych korzyści, nie tylko u samych organizatorów wydarzeń, ale również w samorządach terytorialnych. Przykładem projektu, w którym efektywnie wykorzystano potencjał eventu do promocji regionu jest m.in. zaprezentowany podczas konferencji festiwal Industriada, czyli Święto Szlaku Zabytków Techniki. Adam Hajduga, Kierownik Referatu Promocji Dziedzictwa Industrialnego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, opowiedział o założeniach koncepcji wydarzenia, czerpiącego z bogatej przemysłowej tradycji regionu. W organizację festiwalu zaangażowani są: sektor publiczny, środowiska naukowe oraz biznesowe. W zeszłym roku „Industriada” zgromadziła ponad 75 tys. uczestników stając się najważniejszym w naszej części Europy festiwalem kultury dziedzictwa poprzemysłowego.

Kolejnym ciekawym przykładem imprezy, tym razem realizowanej w przestrzeni miejskiej, był wielokrotnie nagradzany prestiżowymi wyróżnieniami projekt „Carnaval Sztuk-Mistrzów”, organizowany przez Urząd Miasta Lublin oraz Pracownię Edukacji i Animacji Kultury. Event ten jest punktem kulminacyjnym cyklu wydarzeń odbywających się przez cały rok zgodnie z głównym konceptem, jakim jest promocja bogactwa kulturowego i magicznej atmosfery miasta. Jak powiedzieli przedstawiciele organizatorów, Karolina Zuzaniuk i Rafał Sadowniak, wydarzenie stało się prawdziwym produktem-wizytówką Lublina. Godny podkreślenia jest niszowy charakter eventu, który jest jedynym takim projektem w skali kraju.

Niezwykłą popularnością cieszą się eventy o tematyce sportowej. Dlatego też w programie nie mogło zabraknąć przykładów tego typu wydarzeń. „WRC Rally Poland” zaprezentowany m.in. przez Burmistrza miasta Mikołajki, Piotra Jakubowskiego, Dyrektor Marketingu i PR, Lotos Rally Poland, Rajd Polski, Sylwię Lewandowską oraz Joannę Waszkiewicz z grupy AMAX, podobnie jak „FIVB Beach Volleyball World Championships Mazury” omówiony przez Kamila Sapetę z grupy Anders, zyskały już międzynarodową renomę, przyciągając co roku rzesze entuzjastów rajdów samochodowych oraz siatkówki plażowej. Te mające międzynarodowy charakter imprezy przyczyniły się do promocji regionu również poza granicami Polski. Wybór Mikołajek i Starych Jabłonek przez międzynarodowe federacje świadczy o potencjale Polski jako gospodarza tej rangi imprez.

Innym sposobem na wypromowanie regionu jest organizacja eventów o charakterze kulinarnym. Potencjał lokalnej kuchni jest z powodzeniem wykorzystywany przez takie kraje jak Francja, Włochy czy Hiszpania. Polska również ma się czym w tej dziedzinie pochwalić. Dzięki wydarzeniom dedykowanym dziedzictwu kulinarnemu, świadomość lokalnych produktów wzrasta zarówno po stronie ich producentów, jak i konsumentów. O kształtowaniu marki związanej z produktami regionalnymi opowiedział podczas konferencji Wojtek Lewandowski, producent „Ogólnopolskiego Festiwalu Dobrego Smaku” w Poznaniu, współorganizator wrocławskiego eventu „Europa na Widelcu”, „Festiwal Smaku” w Grucznie oraz „Rybobrania nad Odrą”. Jak zauważył prelegent, przekrój i grupa docelowa tych wydarzeń mocno różnią się do siebie, jednakże każdemu z nich przyświeca ten sam cel – wzmocnienie marki regionu poprzez promocję produktów wytwarzanych lokalnie przez polskich producentów. Popularność podobnych wydarzeń świadczy o licznych możliwościach drzemiących w eventach kulinarnych. Każde z omówionych podczas konferencji wydarzeń jest eventem masowym, dlatego też w programie Meetings Week pojawiła się również kwestia dotycząca bezpieczeństwa imprez masowych. Tę część panelu poprowadziła Katarzyna Pacholak, niezależny konsultant specjalizujący się w tej dziedzinie.

Event Marketing jest coraz bardziej uznanym narzędziem promocji i zaczyna być postrzegany jako nieodzowny element strategii komunikacyjnej nie tylko firm, ale i administracji publicznej. O potencjale i perspektywach rozwoju branży spotkań dyskutowano także podczas uroczystego „Wieczoru Stowarzyszeń”, który odbył się na zakończenie konferencji SBE na Stadionie Narodowym.

Naszym celem jest budowanie wizerunku event marketingu nie tylko w świecie biznesu, ale również w środowiskach administracji publicznej. Event jako narzędzie marketingowe doskonale nadaje się do atrakcyjnej i skutecznej promocji miast i regionów, pozwalając na dotarcie do szerokich rzesz odbiorców reprezentujących różne grupy docelowe. Cieszymy się, że do czynnego udziału w organizowanej przez SBE konferencji udało nam się zaprosić przedstawicieli zarówno samorządów, jak i biznesu oraz mediów. Wierzymy, że takie spotkania przyczynią się do większego zrozumienia znaczenia event marketingu w promocji marki, którą może być także miasto czy region – powiedział Andrzej Bagniuk, Prezes Zarządu SBE.

Partnerem cateringowym towarzyszącego konferencji Wieczoru Stowarzyszeń była Hotel Marriot, który miał okazję zaprezentować zaproszonym Gościom swoją wyszukaną i doskonale skomponowaną ofertę cateringową. Catering by Marriot przygotował niebanalne kompozycje kulinarne, które zachwyciły zgromadzonych Gości różnorodnością smaków oraz sposobem prezentacji oferty. Polędwica z jelenia z galaretką porto, pierś z kaczki z sosem z czerwonej cebuli czy łosoś Wellington w cieście francuskim, na długo pozostaną w pamięci uczestników tego wyjątkowego spotkania.

Swoich zasobów użyczyły podczas organizacji wydarzenia także firmy: agencja „Royal Events” (atrakcje eventowe), fotobudka by maciąga.pl (relacja zdjęciowa), grupa „Zielone szkło” (oprawa muzyczna), Brill AV Media (oprawa techniczna), RentDesign.pl (meble eventowe). Wieczór Stowarzyszeń poprowadził aktor – Zbyszek Kozłowski.

Fotorelacja z konferencji >>> znajduje się tutaj

Fotorelacja z Wieczoru Stowarzyszeń >>> znajduje się tutaj

logotypy-partnerow

O Meetings Week Poland 2014

Blisko tysiąc przedstawicieli branży turystyki biznesowej, konferencji i eventów uczestniczyło w debatach i warsztatach w ramach Meetings Week Poland w dniach 17-21 marca 2014 r. Głównymi celami tego przedsięwzięcia były edukacja, promocja i integracja środowiska oraz budowanie dialogu pomiędzy różnymi uczestnikami Przemysłu Spotkań. Na zakończenie pracowitego tygodnia organizatorzy zorganizowali konferencje prasową , w której wzięła udział Katarzyna Sobierajska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Meetings Week Poland – wydarzenie zorganizowane przez stowarzyszenia działające w sektorze gospodarki określanym jako przemysł spotkań stanowiło platformę edukacyjną, forum wymiany opinii oraz próbę znalezienia rozwiązań w istotnych dla branży kwestiach. W ciągu pięciu dni konferencji zaproszeni goście i uczestniczy omówili najistotniejsze z punktu widzenia rozwoju branży tematy oraz sformułowali wnioski i postulaty, których realizacja jest niezbędna, aby Polska nie tylko rozwijała te gałąź gospodarki, ale aby była poważnym graczem na wysoko konkurencyjnym rynku wydarzeń międzynarodowych. Ideą Meetings Week Poland było także podkreślenie znaczenia branży spotkań dla gospodarki kraju oraz jej autonomicznych wartości.

 

Meetings Week Poland jest wspólną inicjatywą stowarzyszeń branżowych: Stowarzyszenia „Konferencje i Kongresy w Polsce”, Międzynarodowego Stowarzyszenia Organizatorów Spotkań MPI Poland, Stowarzyszenia Branży Eventowej i Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel przy współpracy Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji oraz Polskiej Organizacji Turystycznej. W tym roku do organizatorów dołączył The Warsaw Voice. Projekt promujący tę ważną gałąź gospodarki został objęty patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki.
W ciągu 5 dni (17-21 marca 2014 r.) w konferencjach i debatach uczestniczyły osoby związane z planowaniem i realizowaniem wydarzeń biznesowych i spotkań profesjonalnych, przedstawiciele działów marketingu i zarządzania kadrami, agencji działających w sektorze spotkań oraz przedstawicieli usługodawców, w tym hoteli i centrów konferencyjno-targowych, firm multimedialnych, cateringowych i przewoźników.
Meetings Week Poland 2014 odbył się w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie. W przyszłym roku planowana jest kolejna, trzecia edycja tego wydarzenia.